Şomaj tehnic şi ameninţare cu faliment! Lovituri năprasnice la Şantierul Naval Damen de la Mangalia

Norii negri care s-au abătut, încă din primele luni ale anului, asupra Şantierului Naval Damen de la Mangalia nu prevesteau nimic bun. Se anunţa furtună, dar a venit de fapt uraganul: la Tribunalul Constanţa, a fost înregistrată cererea de deschidere a procedurii de faliment, iar mai bine de trei sferturi dintre salariaţi vor intra în şomaj tehnic.

Când doi parteneri de afaceri se ceartă, iar cei doi mai sunt şi coloşi, cei mai afectaţi sunt, ca de fiecare dată, simplii salariaţi. Un algoritm perfect valabil în cazul Şantierului Naval Damen de la Mangalia, care a ajuns într-o situaţie dramatică.

Unitatea a rămas fără comenzi, cu slabe speranţe de a accesa credite şi cu neînţelegeri între acţionari, cel majoritar (51%) – statul român şi cel minoritar (49%) – Damen Holding BV. O combinaţie ale cărei iţe sunt extrem de încâlcite şi, cum disensiunile nu au putut fi rezolvate, s-a luat calea instanţei.

Pentru personalul şantierului naval, loviturile – dure! – au venit una după alta.

Contracte de muncă suspendate

Reprezentanţii sindicatului din şantier au fost notificaţi că, în perioada 3 iunie – 31 decembrie 2024, până la 1.038 de salariaţi, ceea ce reprezintă 78% din personal, vor intra în şomaj tehnic.

„Am fost notificaţi vizavi de această măsură, întreruperea temporară a lucrului. Ca să nu existe interpretări, pe această perioadă, contractele de muncă se suspendă.

Ca să compensăm şocul, ceea ce am putut face noi, ca sindicat, a fost să obţinem, la negocierea contractului colectiv de muncă, o majorare de salariu, începând cu data de 1 iunie, în cuantum de 200 de lei. De asemenea, a fost introdus în salariul de bază sporul de vechime, astfel încât indemnizaţia de şomaj (75%) să fie calculată dintr-un venit mai consistent”, a declarat, pentru „Cuget Liber”, preşedintele Sindicatului Liber Navalistul, din Şantierul Naval Damen Mangalia, Laurenţiu Gobeajă.

Creditor şi debitor în acelaşi timp!

Mai mult decât atât, la Tribunalul Constanţa, Damen Holding BV, din postura de creditor, a cerut deschiderea procedurii de faliment în cazul Damen Shipyards Mangalia SA, pentru datorii neachitate şi scadente de mult timp.

„Până la faliment, trebuie trecut prin procedura de insolvenţă, va fi necesară o perioadă de timp în care se va încerca redresarea şantierului. Nu vrem să ne gândim la scenarii negre. Este deja mai mult decât putem îndura.

Frustrant este că, pe portal, avem Damen contra Damen. Damen este şi creditor, şi debitor. În asociere, Damen a avut managementul operaţional, care s-a dovedit a fi defectuos. Firma mamă îi reproşează firmei pui că şantierul nu este eficient. Olandezii solicită drept despăgubiri de la stat nu mai puţin de jumătate de miliard de euro. Nici nu cred că au investit atât! Din acest punct de vedere, instituţiile de control ale statului trebuie să îşi facă treaba, să verifice cum s-au acumulat aceste pierderi colosale, cum s-au acumulat respectivele datorii”, a precizat Laurenţiu Gobeajă.

Investitori s-ar găsi…

În opinia liderului de sindicat, şantierul are şanse de redresare începând de anul viitor, când ar trebui demarat un nou proiect de anvergură.

„În perioada anterioară, graţie facilităţilor şantierului, un investitor şi-a manifestat dorinţa de a construi la Mangalia structuri off-shore. Proiectul ar urma să demareze în aprilie/mai 2025 şi va asigura un front de lucru de minimum doi-trei ani.

Mai sunt şi alţi investitori interesaţi, sunt propuneri, să vedem ce se poate realiza”, a mai spus liderul de sindicat.

Pentru a căuta soluţii de ieşire din criză, miercuri, 29 mai, la sediul Ministerului Economiei, a avut loc o întâlnire la care au participat ministrul Ştefan Radu Oprea, directorul general al Damen Shipyards Mangalia SA, un reprezentant al Consiliului de Supraveghere şi reprezentanţi ai sindicatului.

„La certitudini, trecem faptul că se va face plata indemnizaţiei de şomaj. Sunt asigurate fondurile pentru plata salariilor. Chiar dacă societatea va intra în incapacitate de plată, vor fi alocate sume de la buget, pentru următoarele patru-cinci luni.

Instanţa va desemna un administrator judiciar, care, împreună cu administratorul special, desemnat de acţionar, va întocmi planul de ieşire din insolvenţă şi de salvare de faliment. Nici noi nu vom sta degeaba, se vor efectua, de exemplu, anumite lucrări, gen sudură, solicitate de agenţi economici”, a explicat preşedintele de sindicat.

XXX

În ediţiile viitoare, vom prezenta punctele de vedere ale reprezentanţilor conducerii Damen Shipyards Mangalia SA, dar şi ale Ministerului Economiei vizavi de acest subiect sensibil, cu un mare impact la nivel social. 

Sursa: CugetLiber.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

ALTE STIRI

Newsletter

Ramai conectat cu ultimele noutati din Constanta

EVENIMENTE CONSTANTA

PRIMARIA CONSTANTA

No Content Available

ULTIMELE STIRI

Vremea Constanta
Your API key is not activated yet. Remember that newly created API keys will need ~ 15 minutes to be activated and show data, so you might see an API error in the meantime.
Or
Invalid API key. Please see http://openweathermap.org/faq#error401 for more info.
Close

Close
Navigation
Categories