la ora 9 -10 dimineața și vezi mulți copii pe ulițe, poți să fii sigur că acolo
oamenii se luptă cu sărăcia. Copiii ar trebui să fie la școală sau la grădiniță,
dar nu sunt pentru că nici părinții lor nu au fost; pentru că nici ei nu au
avut tot ce le trebuia pentru școală: pantofi și haine cu care să nu le fie rușine
să intre în clasă, ceva de mâncare în ghiozdan, caiete și rechizite, luxul de a
nu lăsa pe nimeni și nimic să le ia dreptul la educație pe care legea îl oferă
fiecăruia dintre noi.
Asociația Reality Check a început să lucreze în Castelu
în 2017, tocmai pentru că prea mulți copii nu mergeau la școală și la grădiniță.
Câțiva dintre membrii asociației cunoșteau deja comunitatea și știau că mai
fuseseră făcute eforturi de a îmbunătăți lucrurile. Ce a propus nou Reality
Check din 2021 a fost o abordare integrată a efectelor sărăciei prin servicii
sociale, programe de sănătate și dezvoltare comunitară, toate fiind construite în jurul educației
copiilor.
Contactul permanent
și direct al școlii cu comunitatea face o diferență foarte mare
Într-o comunitate dinamică, în care oamenii merg să
muncească în funcție de sezon acolo unde este nevoie de forță de muncă
necalificată și, de cele mai multe ori, plătită la negru, obținerea unor simple
informații sau documente necesare pentru înscrierea la școală poate dura foarte
mult. În același timp, copiii mai sunt lăsați în grija unor rude cât timp părinții
sunt plecați, iar clarificarea situației pentru fiecare copil în parte necesită
eforturi susținute.
În urma recensământului inițiat de Reality Check în
primăvara anului 2022 la Castelu, în zonele defavorizate ale satului, echipa
asociației, împreună cu angajații primăriei și ai școlii au înscris la clasa
pregătitoare 102 copii cu vârste cuprinse între 6 și aproape 10 ani. S-au
format astfel șase clase – cu patru mai
mult decât în anii anteriori!
La grădiniță s-a format o grupa nouă de copii în urma
campaniei de recrutare – o grupă mixtă cu copii între 3 și 6 ani.
Pe parcursul înscrierilor au fost foarte multe probleme:
unii copii nu aveau certificat de naștere și CNP, de care e nevoie pentru
înscriere; unii părinți au fost reticenți
să își trimită copiii la școală sau la grădiniță (mai ales cei care au fost și
ei privați de educație, la rândul lor), iar încrederea generală în reușita
acestui demers era și ea scăzută (în asemenea comunități există o preocupare
legitimă în a nu înființa clase noi atâta timp cât experiența anilor anteriori
a arătat că frecvența copiilor din familii foarte sărace este redusă). În plus,
comunicarea cu oamenii din partea săracă a satului, care vorbesc un dialect al
limbii turce, este greoaie și poate duce la multe neînțelegeri, de ambele părți.
„Prezența permanentă în teren a echipei care a ajutat la
înscrieri, formată din reprezentanți ai Reality Check, ai școlii și ai
primăriei Castelu, a contribuit la succesul campaniei de înscriere. Dar, în
spate, a fost vorba și de un efort susținut și continuu de a rezolva problemele
care stăteau în calea înscrierii copiilor dezavantajați la școală. Erau mulți
copii care, de exemplu, nu aveau certificate de naștere sau care aveau probleme
de sănătate. Erau mulți părinți pur și simplu depășiți de procesul birocratic
pentru că nu știu să scrie și să citească sau care nu înțelegeau că înscrierea
copilului la școală este obligatorie. Conform modelului de lucru implementat
prin proiectul Împreună pentru o viață mai bună în Castelu, cele mai dificile
cazuri le-am discutat în întâlnirile regulate ale Echipei Locale Integrate și
am întocmit un plan de acțiune pentru familiile respective pentru a identifica
soluții împreună. După înscriere rămâne provocarea de a-i aduce pe copii în
fiecare zi la școală. Aici intervine rolul extrem de important pe care îl au
profesorii în crearea unui mediu de învățare către care copiii să vină cu
plăcere. Mediatorii școlari au și ei un rol cheie în crearea unei punți între
părinți și școală. Aceștia trebuie să fie permanent în legătură cu comunitatea,
să semnaleze și să contribuie la rezolvarea problemelor care conduc la
absenteismul copiilor. Un lucru foarte bun este că, începând cu acest an școlar,
Castelu are un al doilea mediator școlar, deci o șansă în plus de a avea din ce
în ce mai puțini copii care nu sunt înscriși, care nu frecventează sau
abandonează”, declară Nadia Gavrilă, Președintă Reality Check
Starea de bine a
copiilor este esențială în actul de învățare
Recensământul a fost un efort comun, dar a meritat pe
deplin, iar soluțiile identificate împreună cu școala, Inspectoratul Școlar
Județean și Ministerul Educației au ajutat foarte mult – școala a angajat mai
mulți profesori, inclusiv 3 prin programul Teach for Romania, iar Ministerul
Educației a aprobat formarea unor clase mai mici, pentru ca profesorii să poată
lucra mai ușor cu copii cu un decalaj educațional mare și care nu vorbesc
aproape deloc limba română. 70% dintre copiii înscriși s-au integrat bine și
vin constant la școală, după estimările Reality Check. Pentru integrarea
copiilor trebuie făcute eforturi în mod constant, iar un rol uriaș îl are modul
în care profesorii se apropie de copii și încearcă, mai întâi de toate, să îi
facă să se simtă bineveniți la școală.
„Am avut copii care au venit îmbrăcați cu aceleași haine
trei luni la rând în fiecare zi. M-am bucurat enorm că s-au simțit în largul
lor și că au venit cu drag. Pentru mine e foarte important să creez un spațiu
la clasă în care copiiii să vină cu plăcere și fără să se simtă judecați în
vreun fel. Starea lor de bine este esențială în actul de învățare. Sunt copii
din familii care se luptă din greu cu sărăcia; știu asta pentru că i-am vizitat
acasă pe fiecare dintre ei și am stat de vorbă cu părinții. La Castelu e și o
problemă de comunicare, pentru că oamenii din zona săracă a satului vorbesc un
dialect al limbii turce și nu prea înțeleg românește. Nu e ușor, dar ne
descurcăm. Cel care știe un pic mai bine românește traduce pentru cel care nu
înțelege deloc și așa reușim să comunicăm până la urmă. Dar indiferent de limba
vorbită, părinții, mulți dintre ei privați de dreptul la educație, percep
imediat dacă sunt tratați cu respect și dacă există un interes autentic pentru
binele copiilor lor. Sunt, desigur, și părinți care nu conștientizează cât de
importantă este școala pentru viitorul copiilor și în astfel de cazuri efortul
este mult mai mare din partea mea, din partea școlii. Dar dacă mă uit la clasa
mea și la toți copiii pe care i-am înscris mergând acasă la ei și păstrând
legătura cu părinții, știu sigur că merită efortul și că nu trebuie să ne lăsăm
copiii în urmă. Copiii înfloresc când li se oferă șansa să o facă”, declară Cristina
Dan, profesor Teach for Romania la clasa pregătitoare și coordonator local
Reality Check
Daniel a început școala
la 9 ani și este un copil foarte responsabil
Daniel* ar fi trebuit să meargă la școală deja de trei
ani. Nu a mers. Nu se poate spune exact de ce. Când este întrebată, mama lui
povestește că a încercat, dar că i s-a spus că nu mai sunt locuri. Daniel mai
are șase frați, dintre care patru mai mici decât el, doi fiind încă bebeluși.
Mama nu vorbește deloc românește, așa că la toate interacțiunile cu ea a fost
nevoie de cineva care să traducă. Odată depășită problema de comunicare,
lucrurile au mers foarte bine. Mama a înscris trei copii cu ajutorul Reality
Check: pe Daniel și pe sora lui mai mică la școală, iar pe fratele lor mai mic,
la grădiniță. Toți vin în fiecare zi, iar profesoara lui Daniel spune despre el
că este un copil foarte responsabil, care imediat ce termină ce are el de făcut
îi ajută și pe ceilalți copii.
Daniel a beneficiat de proiectul Împreună pentru o viață
mai bună în Castelu, adică a fost înscris la clubul de fotbal, a avut ocazia să
meargă în tabăra de educație prin aventură Viața și să se pregătească pentru
începerea școlii în cadrul sesiunilor de bootcamp de dezvoltare personală și
alfabetizare rapidă.
Primul din familie
lui care merge la școală
Ahmet* i-a crescut singur pe cei trei copii. După nașterea
mezinului, Samir*, mama și-a întemeiat o nouă familie în alt sat.
În certificatul de naștere al lui Samir, numele tatălui
nu apare, așa că Ahmet nu își putea înscrie copilul la școală. Consiliat de
Reality Check, tatăl a depus o declarație prin care informa școala că se află
în proces de recunoaștere parentală și astfel a avut dreptul să îl înscrie pe
Samir la clasa pregătitoare. Acum este foarte mândru că fiul lui este primul
din familie care merge la școală. Reality Check i-a oferit haine și rechizite,
iar înainte de a începe anul școlar i-a oferit șansa de a participa la
bootcamp-ul de alfabetizare rapidă și dezvoltare personală pe care Fundația Noi
Orizonturi l-a organizat la Castelu.
Samir vine în fiecare zi la ore, însoțit de fratele lui
mai mare care nu poate rămâne și el la școală pentru că nu are certificat de naștere.
El s-a născut pe câmp, iar obținerea certificatului este foarte dificilă.
Echipa Locală Integrată lucrează la soluționarea situației, iar când se va obține
certificatul de naștere, fratele lui Samir va fi înscris în programul A doua șansă.
Dacă un copil nu este înscris până la 10 ani la școală,
nu mai poate fi înscris în învățământul de masă, ci în programul A doua șansă,
acolo unde el există. Acest lucru înseamnă că singura lui posibilitate de a
termina câteva clase este prin programul A doua șansă, pe care mulți copii nu
îl frecventează, din diferite motive.
De la strâns fier
vechi la școală
2 adulți și 6 copii locuiesc într-o încăpere de 9 metri
pătrați. Cele 3 fete mai mari au deja copiii lor și nu mai locuiesc cu părinții.
Până la intervenția Echipei Locale Integrate, constitută
de Reality Check, toți cei 6 copii își însoțeau părinții la colectat fier vechi
în Constanța. Acum, doi dintre ei merg la școală și unul la grădiniță. Pe lângă
ajutorul cu înscrierea, a fost nevoie de un sprijin consistent cu haine,
rechizite și tratament pentru pediculoză. Ambii copii care au început școala au
participat la bootcamp-ul de alfabetizare rapidă și dezvoltare personală din
cadrul proiectului coordonat de Reality Check.
În același timp, două dintre fete au fost înscrise la
clubul de volei și cea mai mare dintre ele a participat și la cursul de igienă
personală.
Această familie beneficiază acum de Alocație pentru Susținerea
Familiei (peste 400 de lei) pentru că își trimite copiii la școală. Copiii au șansa
să beneficieze și de bursă de ajutor social de câte 200 de lei minimum fiecare.
Frecventarea grădiniței de către cel mai mic dintre copii este stimulată cu
tichete sociale lunare în valoare de 105,1 lei. Toate aceste stimulente educaționale
sunt condiționate de prezența copiilor la școală, respectiv la grădiniță.
Trei dintre frații mai mari au fost și ei în trecut
înscriși la școală de părinți, dar au abandonat. Echipa Locală Integrată va
încerca înscrierea lor în programul A doua șansă.
Aceste exemple ne arată cât de important este ca procesul
de educație propriu-zis să fie sprijinit în mod constant de ajutarea familiilor
să-și rezolve treptat din problemele sociale grave cu care se confruntă.
*numele au fost schimbate pentru protejarea identității.
Puteți susține activitatea Reality Check fără să vă coste
nimic prin redirecționarea a 3,5% din impozitul pe venit. Mai multe informații
puteți găsi AICI. Mulțumim!
https://mycta.ro/wp-content/uploads/2023/01/castelu1bun-1674744810-1.jpghttps://mycta.ro/wp-content/uploads/2023/01/castelu2-1674744922.jpghttps://mycta.ro/wp-content/uploads/2023/01/castelu-1674744988.jpghttps://mycta.ro/wp-content/uploads/2023/01/castelu3-1674744932.jpg