În ultimii ani, tot mai multe lanțuri de magazine s-au dezvoltat în România. Datorită prețurilor mici și gamei diversificate de produse, marketurile au cunoscut o creștere semnificativă a popularității, spre nefericirea comercianților din piețele clasice, care rămân fără clienți.
„Din cauza marketurilor, la noi nu mai merge treaba”, susțin mai mulți comercianți din Piața Tomis 3. „Acolo, în magazinele mari, oamenii cumpără, pe lângă alte produse, două-trei mere, nu mai vin în piață să cumpere la kilogram. Se practică exact ca în Occident”, a explicat bărbatul din spatele tarabei sale.
Clienții nu mai au încredere în calitatea produselor din piață
Unul dintre motivele care îi îndepărtează pe oameni de piețe, și care îi supără pe comercianții acestora, este verificarea produselor. Se pare că tot mai mulți cetățeni sunt de părere că, dacă un magazin este mai mare, atunci și produsele distribuite de acesta sunt verificate mai bine. „Unii preferă să ia din market, pentru că produsele ar fi mai verificate”, a declarat o comerciantă din Piața Pescăruș, în vreme ce o clientă a susținut că „e adevărat că poate produsele din market sunt mai verificate, dar și în piață trebuie să fie cineva care le verifică”, menționând și că „dacă sunt produse românești și în market, iau și de acolo”.
Referitor la acest fenomen, comercianții din piețe sunt de părere că „asta este o manipulare, că nu sunt verificate. La noi chiar sunt verificate. Produsele noastre chiar sunt românești, în sezonul potrivit, și chiar sunt sănătoase”. Câțiva dintre aceștia chiar acuză marile lanțuri de magazine că i-ar înșela pe clienți: „Oriunde sunt produsele verificate, oriunde. Dimpotrivă, în toate supermarketurile mari poate scrie «măr din România», dar nu e așa. În realitate, ce scrie pe etichetă nu este pe raft”.
În ceea ce privește substanțele toxice folosite pentru creșterea și conservarea fructelor și legumelor, un comerciant din Piața Tomis 3 susține că „noi nici nu avem de unde să le dăm îngrășăminte. Noi avem vite și mai băgăm gunoi de grajd iarna, îl săpăm la pom”.
Piețele, în pericol de dispariție
Mai multe piețe mici din cartiere au fost închise sau au rămas pustii, iar cele mai mari mai rezistă, cât de cât. Clienții caută să meargă unde este „mai ieftin”, mulți fac abstracție de proveniența produselor și preferă să cumpere din market pentru că „în piață este scump”.
Acest fapt este recunoscut și de comercianții din piețe, care susțin că „piețele alea mici au fost închise pentru că prețurile erau exagerat de mari. La magazinele mari, prețul e minim”, dar și că „sunt taxe, impozite mari”.
Chiar dacă, de exemplu, piețele din cartierul Faleză Nord au început să dispară, au fost deschise tot mai multe aprozare și băcănii. „Acum oamenii preferă să își ia un spațiu, să țină marfa cât de cât protejată. Dacă o ții așa, și-n vânt, și-n praf, se face urâtă și cine o mai cumpără?”.
Piața Pescăruș, pustiită și lăsată în paragină
Unul dintre spațiile care au avut de suferit de pe urma popularizării lanțurilor internaționale de magazine este Piața Pescăruș din Faleză Nord, fosta Piață Filipescu.
În luna august a anului 2019, a fost anunțată renovarea clădirii și a spațiului în care comercianții din Piața Pescăruș își expuneau marfa pe tarabe. Urma ca pavajul din fața pieței să fie schimbat cu piatră cubică, iar platoul trebuia transformat în spațiu de recreere, cu bănci, ghivece de flori și spațiu de joacă pentru copii.
În prezent, piața este pustie, iar tarabele sunt goale și lăsate în paragină. Pare că lucrările nici măcar nu au început. „Acum vreo patru ani ziceau că e proiect și că se face, dar până la urmă nu s-a întâmplat nimic. Ori nu sunt bani, ori nu vor, ori sunt interese, ori nu știu. Cu campaniile astea, toți promit, toți spun că fac și nu fac nimic”, a declarat una dintre puținele persoane care au rămas să vândă în piață.
Chiar dacă nu pare, Piața Pescăruș este încă funcțională, însă comercianții au plecat pentru că nu mai aveau vânzare.