Ministerul Educației întoarce foaia? Măsuri drastice propuse pentru a disciplina elevii: sală de detenție

Miercuri, 12 iunie, seara, Ministerul Educației a lansat
în consultare publică două proiecte importante pentru sistemul de învățământ
preuniversitar: Regulamentul de organizare și funcționare a unităților de
învățământ preuniversitar (ROFUIP) și Statutul elevului.

Față de documentele în vigoare, proiectele supuse
consultării publice conțin modificări impuse de punerea în acord cu prevederile
Legii învățământului preuniversitar nr. 198/2023, precum și modificări care au
scopul de a îmbunătăți aspecte privind activitățile specifice din unitățile de
învățământ.

În ceea ce privește Regulamentul de organizare și
funcționare a unităților de învățământ preuniversitar, principalele
reglementări/modificări vizează:

·       
Continuarea procesului de
digitalizare și valorificarea oportunităților pe care le oferă instrumentele digitale
prin:

 

·       
menținerea posibilității
suspendării cursurilor cu prezență fizică în situații excepționale, cu
introducerea clară a prevederii conform căreia, în aceste situații, activitatea
se poate desfășura în format online sau hibrid;

 

·       
introducerea posibilității
ca ședințele consiliului de administrație/ale consiliului profesoral să se
poată desfășura în format hibrid sau online, fără condiționare de existența
unor situații excepționale;

 

·       
introducerea posibilității
ca, în funcție de resursele existente la nivelul unității de învățământ,
documentele manageriale, precum și alte documente elaborate de comisiile
constituite la nivelul unității de învățământ să fie stocate în format digital.

 

Integrarea feedbackului primit în discuțiile cu
directorii prin:

 

·       
introducerea prevederii
conform căreia, la finalul fiecărui interval de cursuri/modul de învățare, se
acordă câte o notă/un calificativ la purtare, prin care sunt evaluate  comportamentul elevului, precum și respectarea
de către acesta a reglementărilor adoptate de unitatea de învățământ;

 

·       
Media la purtare rezultată
la finalul anului școlar ca medie a notelor acordate pentru fiecare interval de
învățare se diminuează în mod corespunzător, în cazul elevilor care au
înregistrat un număr de absențe nemotivate, conform prevederilor în vigoare.

 

·       
Mai multă transparență și
îmbunătățirea comunicării dintre școală și beneficiarii direcți și indirecți ai
educației prin:

 

·       
introducerea
obligativității ca formațiunile de studiu să se constituie prin distribuția
aleatorie a elevilor, acolo unde există mai multe clase pe an de studiu,
conform procedurii în vigoare;

 

·       
introducerea prevederii
conform căreia, în funcțiile de director rămase vacante, conducerea este
asigurată de un cadru didactic numit prin decizia inspectorului școlar general
după consultarea consiliului profesoral al unității de învățământ;

 

·       
introducerea interdicției
ca personalul didactic de predare din învățământul preuniversitar să desfășoare
activități de pregătire suplimentară contra cost cu elevii de la clasele la
care este încadrat;

 

·       
introducerea prevederii
conform căreia unitățile de învățământ preuniversitar și unitățile de educație
extrașcolară vor publica pe site-urile proprii și prin orice altă formă de
comunicare publică de care dispun autorizația de securitate la incendiu, precum
și  autorizația sanitară de funcționare
sau, în cazul în care aceste autorizații nu sunt deținute de către școală, vor
informa în acest sens.

 

·       
introducerea prevederii
prin care, pentru a asigura legătura părinților copiilor cu unitatea de
învățământ, la nivelul unității de învățământ se va decide un program flexibil
al compartimentului Secretariat, astfel încât să se asigure comunicarea cu
părinții în intervalul orar 8.00-9.00, respectiv 16.00-18.00, cel puțin două
zile pe săptămână.

 

Îmbunătățirea accesului la educație prin:

 

·       
introducerea prevederii
prin care unitățile de învățământ preuniversitar au obligația de a înscrie
persoanele care nu dețin un cod numeric personal. Proiectul de ROFUIP conține,
ca anexă, normele metodologice pentru înmatricularea persoanelor care nu dețin
un cod numeric personal.

 

·       
introducerea prevederii
prin care, la cererea părintelui elevului care nu a fost înscris în sistemul de
învățământ din România în ultimii doi ani, inspectoratul școlar organizează
grupe de acomodare, ce au ca obiectiv sprijinirea elevului în dobândirea unui
nivel corespunzător de limbă română și în recuperarea decalajelor de orice fel,
precum și în integrarea în sistemul național de învățământ preuniversitar, prin
activități extrașcolare.

 

·       
Mai mult sprijin pentru
orientare școlară/în carieră prin introducerea prevederii conform căreia, la
finalizarea învățământului gimnazial și liceal, profesorul consilier școlar și
dirigintele vor emite, pentru fiecare elev, câte o recomandare de încadrare
într-o formă de învățământ de nivel superior, având caracter de orientare
școlară și, în cazul absolvenților de învățământ liceal, posibilitatea emiterii
unei recomandări sub forma unei orientări vocaționale de încadrare pe piața
forței de muncă. Recomandările sunt consultative.

 

·       
Încurajarea școlilor să
deruleze proiecte europene, prin introducerea prevederii conform căreia, în
unitățile de învățământ preuniversitar în care se derulează mai mult de trei
programe ale UE în domeniul educației, directorul să poată numi, după
consultarea consiliului profesoral, un cadru didactic coordonator pentru
proiecte educaționale europene.

 

În același timp, au fost introduse:

 

Precizări privind încadrarea elevilor în situație de
abandon școlar/risc de abandon școlar;

 

Prevederi privind protejarea dreptului la educație și
combaterea abandonului școlar al elevelor gravide/elevilor părinți, precum
posibilitatea, pentru aceștia, de a beneficia, pe perioada de îngrijire a
copilului, de rezervarea locului în unitatea de învățământ în care sunt
școlarizați, la solicitarea părintelui sau a elevilor majori.

 

În ceea ce privește Statutul elevului, principalele
reglementări/modificări vizează:

 

Menținerea interdicției în privința folosirii, de către
elevi, a telefoanelor mobile/a altor echipamente de comunicații electronice, în
timpul orelor de curs, cu excepția utilizării acestora în scop educativ, cu
acordul cadrului didactic.

Pentru corelare cu art. 106 (7) din Legea învățământului
preuniversitar nr. 198/2023, se introduce prevederea conform căreia
nerespectarea interdicției menționate anterior 
poate duce la preluarea echipamentului de către personalul unității de
învățământ, în vederea restituirii lui la finalizarea orelor de curs din ziua
respectivă, în mod obligatoriu, către părinți sau elevii majori, după caz,
conform regulamentului intern al unității de învățământ. Prevederile nu se
aplică echipamentelor pe care elevii cu CES sunt autorizați să le folosească.

 

Introducerea dreptului elevilor de a beneficia de planuri
individualizate de învățare și de o recomandare de încadrare într-o formă de
învățământ de nivel superior, emisă de profesorul consilier școlar și de
profesorul diriginte, având caracter de orientare școlară.

 

Introducerea prevederii conform căreia, pentru elevii din
învățământul gimnazial și liceal, la fiecare 40 de absențe nemotivate pe an
școlar din totalul orelor de studiu sau la 20% absențe nejustificate din
numărul de ore pe an școlar la o disciplină de studiu/modul de specialitate, va
fi scăzută media anuală la purtare cu câte un punct.

 

Menținerea prevederii conform căreia este interzisă
folosirea absenței ca mijloc de coerciție.

 

Introducerea, pentru punerea în acord cu prevederile
Legii învățământului preuniversitar nr. 198/2023, a sancțiunilor:

 

·       
observație individuală;

 

·       
mustrare scrisă;

 

·       
retragerea temporară sau
pe durata întregului an școlar a burselor de care beneficiază elevul;

 

·       
mutarea disciplinară la o
clasă paralelă din aceeași unitate de învățământ;

 

·       
suspendarea elevului pe o
durată limitată de timp, conform legii;

 

·       
preavizul de exmatriculare;

 

·       
exmatricularea cu drept de
reînscriere în anul școlar următor în aceeași unitate de învățământ, conform
legii;

 

·       
exmatricularea cu drept de
reînscriere în anul școlar următor în altă unitate de învățământ, conform
legii;

 

·       
exmatricularea fără drept
de reînscriere pentru elevii din învățământul postliceal.

 

Elevii sancționați cu suspendare, preaviz de
exmatriculare sau exmatriculare cu drept de reînscriere beneficiază de
consiliere școlară, intervenție psihologică și psihoterapie, precum și de activități
remediale.

 

A fost menținut dreptul elevilor de a contesta
sancțiunile. În situația în care, ca urmare a soluționării contestației care a
fost însoțită și de scăderea notei la purtare, sancțiunea este modificată sau
anulată, se poate modifica, respectiv anula și decizia de scădere a notei la
purtare.

Sursa: CugetLiber.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

ALTE STIRI

Newsletter

Ramai conectat cu ultimele noutati din Constanta

EVENIMENTE CONSTANTA

PRIMARIA CONSTANTA

No Content Available

ULTIMELE STIRI

Vremea Constanta
Your API key is not activated yet. Remember that newly created API keys will need ~ 15 minutes to be activated and show data, so you might see an API error in the meantime.
Or
Invalid API key. Please see http://openweathermap.org/faq#error401 for more info.
Close

Close
Navigation
Categories