Consiliul Concurenței a declanșat o investigație privind o posibilă înțelegere pentru fixarea prețurilor de către firmele care păstrează în arhive documentele necesare recalculării pensiilor.
Autoritatea de concurență are indicii că o serie de firme active pe această piață și-au coordonat comportamentul comercial prin acces la informații sensibile (tarife, cheltuieli indirecte și marje de profit) cu implicarea Patronatului Întreprinderilor de Arhivare Fizică și Electronică din România (PIAFER).
O parte dintre indiciile care au stat la baza declanșării investigației au fost transmise de către Ministerul Muncii și Solidarității Sociale.
În acest context, au fost efectuate inspecții inopinate la sediile PIAFER și ale companiilor Arhivatorul CBMS SRL, Danielle Digital SRL, Viltehnica SRL, Stefadina Comserv SRL, Uberum SRL, SDA – Servicii De Depozitare Și Arhivare SRL și Global Archive Management SRL.
Inspecțiile inopinate sunt autorizate de Curtea de Apel București și sunt justificate de necesitatea obținerii tuturor informațiilor și documentelor necesare clarificării posibilelor practici anticoncurențiale analizate. Efectuarea acestora nu reprezintă o antepronunțare în ceea ce privește vinovăția companiilor.
În situaţia în care Consiliul Concurenţei va constata încălcarea regulilor de concurenţă, companiile implicate riscă amenzi de până la 10% din cifra de afaceri. Cu toate acestea, companiile care cooperează cu autoritatea de concurenţă, în cadrul programului de clemenţă, pot obţine imunitate la amendă sau reduceri substanţiale ale amenzilor.
Legea concurenței interzice orice înţelegeri între companii şi practici concertate care împiedică, restrâng sau denaturează concurenţa pe piaţa românească.
Cum se face dovada vechimii în muncă dacă angajatorul a fost radiat sau lichidat
Noua lege a pensiilor prevede şi o a doua recalculare a pensiilor, care va fi mult mai importantă decât recalcularea care se încheie în septembrie 2024.
Până în luna septembrie 2024, pensionarii pot aduce la casele de pensii acele ”Adeverințe de Brut”. Pe baza adeverințelor, în termen de 6 luni va începe a doua recalculare a pensiilor. Dacă în urma acestei recalculări, pe baza Adeverinței de Brut, venitul rezultat este mai mic, atunci acesta va rămâne în plată.
O situație des întâlnită este cea în care persoanele care și-au desfășurat activitatea în cadrul unor companii, care au fost lichidate sau radiate, întâmpină dificultăți în obținerea documentelor care să le ateste vechimea în muncă.
Astfel, întâlnim, în practică, două situații distincte, după cum urmează:
Există documente din care să rezulte vechimea în muncă a unei persoane, însă persoana interesată nu le deține;
Fostul angajator nu mai există și nu există nici documente/arhive ale fostului angajator.
În situația în care există documente din care să rezulte vechimea în muncă a unei persoane, însă persoana interesată nu le deține, aceasta are posibilitatea de a solicita eliberarea adeverinței constatatoare a raporturilor de muncă deținătorului autorizat al arhivei fostului angajator.
În caz de refuz, persoana interesată are posibilitatea de a-l acționa în instanță pe cel care deține arhiva fostului angajator pentru a-i elibera adeverința necesară. Astfel, pe această cale, există posibilitatea ca instanța judecătorească să îl oblige să elibereze un document/adeverință din care să rezulte datele constatatoare aferente raportului de muncă.
În situația în care o persoană care a fost angajată în cadrul unei companii care ulterior a fost lichidată/radiată și nu deține documentele doveditoare privind vechimea în muncă, aceasta are posibilitatea de a demara o acțiune în justiție, acțiune în realizare (obligația de a face) care va avea ca obiect obligarea deținătorului arhivei fostului angajator de a emite și elibera adeverința constatatoare a vechimii în muncă/încadrării.